1. L’Ideari de “l’Esplai l’Espurna de Gràcia” és el recull dels fonaments que han de regir el nostre centre per assolir la nostra finalitat: Educar.
L’educació de l’Esplai té tres vessants:
- Educació del lleure (donar les eines per poder gaudir del temps d’esbarjo)
- Educació en el lleure (que els infants aprenguin mentre es diverteixen)
- Educació del quotidià (transmissió d’hàbits positius)
2. Volem establir una uniformitat als criteris d’actuació. Pensem que la coherència en la línia dels monitors repercutirà en una millor qualitat de l’educació dels nostres infants. Aquesta línia d’actuació serà establerta i compartida per monitores i famílies.
3. Les monitores vetllem pel desenvolupament dels infants i per transmetre els valors següents.
CARACTERÍSTIQUES EDUCATIVES
1. LLIBERTAT
Volem transmetre els valors necessaris als infants
per fer que la seva llibertat s’utilitzi a favor del seu desenvolupament
personal i social. Creiem que és molt important fomentar l’esperit crític de
l’infant, doncs només així podrà fer ús de la seva llibertat.
2. MADURESA
A l’Esplai promovem el desenvolupament global de
l’infant perquè ara i en un futur pugui valer-se per ell mateix.
3. COEDUCACIÓ
Al nostre Esplai conviuen junts les noies i els
nois en totes les activitats, i apostem per una educació orientada al
creixement, desenvolupament i espiritualitat d’un infant en els mateixos valors
i paràmetres sense que les seves diferències i peculiaritats tant individuals
com de gènere el determinin. Mai podrem acceptar cap tipus de discriminació per
aquesta raó.
4. TRANSCENDENT
El nostre Esplai opta pel desenvolupament del
transcendent de l’infant des d’una perspectiva laica, respectant i coneixent
les diferents creences i religions, així com respectant també l’elecció lliure
i conscient de les pròpies idees de cada infant i família.
Malgrat les diferents
idees, creences i valors, les monitores hem de fer el possible per tenir una
actitud global, coherent i unitària.
Com a monitores
vetllarem i acompanyarem als infants en el procés de descobrir-se a ells
mateixos i a formar les seves pròpies idees i valors.
5. SOCIALITZACIÓ
Partim del fet que les persones som éssers social
i hem d’actuar de cara a la millora de la societat. L’Esplai ha de transmetre
els valors necessaris per aconseguir la integració progressiva de l’infant dins
la societat. Aquest fet comporta, per força, un ambient de companyonia,
capacitat de diàleg, treball en grup,
acceptació, integració i respecte cap
a les diferents aportacions de les companyes.
6. CULTURA
Procurarem que l’Esplai, com a institució
educativa, estigui integrat en la realitat sociocultural de Catalunya i
procurarem integrar i informar d’aquesta realitat als infants; així com
potenciar la inquietud cultural i educar-los en el respecte a totes les altres
realitats socioculturals i nacionals.
Cal tenir en compte que la nostra realitat més
propera és la ciutat de Barcelona i més concretament, el barri de Gràcia. Per
tant, aquest serà el nostre principal espai d’actuació.
7. RESPECTE
A l’Esplai pensem necessari transmetre uns hàbits
encarats a donar als infants una consciència pròpia, a través de la qual es pot
fomentar un respecte necessari per una convivència agradable.
8. INTEGRACIÓ
L’Esplai treballarà per a la integració de tots
els infants sense cap prejudici per la seves dificultats, siguin del tipus que
siguin. Acollim infants en situació o risc d’exclusió social, personals, amb
discapacitats motrius, intel·lectuals o sensorials, sempre que sigui possible
la seva inclusió i que aquesta representi un bé o una millora per a l’infant i
el grup. Aquesta integració ha d’anar acompanyada de la col·laboració de les
famílies de l’infant amb les monitores.
CONCLUSIÓ
L'Ideari de l'Esplai
l’Espurna de Gràcia té una vigència anual. És obligació de les monitores revisar i
discutir, cada any, tots els punts de l'Ideari, fent les ampliacions i
correccions escaients.
L’Equip de
Monitors:
Breda, Setembre
2012
Rubí, Novembre
2012
Breda, Setembre
2013
Breda, Setembre 2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario